nota bergerak

jika inginkan pendapat.. ataupun nak aku jadi jurufoto korang.. email ke akunescafekausiapa@gmail.com.. sebarang pertanya.. boleh terus email aku

Wednesday 9 January 2013

Sedikit isu Perkahwinan dlm islam



So hari tu aku ada la post pasal hantaran.. So ada yang bertanya. salah tak kalau hantaran tu murah dan barang hantaran hanya set sembahyang.. Okey.. Aku bukan ustaz.. Agama aku rasanya tak sampai tahap nak menasihatkan orang.. Tapi nasihat dari org jahat asalkan berguna tetap berguna kan.. 

Nabi kata wanita solehah tu, yang murah mahar kahwinnya.. hantaran tu adat je.. Walaupun berkelulusan tapi murah mahar kahwinnya.. Mungkin kau akan fikir negetif.. mungkin juga positif.. Itu aku tak paksa.. sebab masing-masing ada cara sendiri.. Ada orang tanya aku, lelaki kalau nak kahwin dia akan kata tak cukup duit lagi nak kahwin.. Sebenarnya bagi aku duit bukan masalah.. tapi kau kena fikir kau cukup bertanggung jawab ke nak kahwin.. 

Kalau anak aku nak kahwin nanti (walaupun aku belum berkahwin) aku akan minta laki tu bagi je setakat dia mampu.. Asalkan aku tengok dia boleh jaga anak aku dan cintai anak aku.. Hantaran ni tak wajib, tujuannya adalah untuk sedekah..

Ada lagi..

Ada jugak lelaki akan berkata bahawa kedudukan kewangan dia belum cukup kukuh.. Kan?  Yakin rezeki itu di tangan Allah, yang penting qanaah, memadai apa yang ada.. Dan yang paling penting tolak ansur, susah sikit sabar ja.. 

No comments: